יש אנשים שכדאי… להכיר אותם.
אנשים שילדותם הכשירה אותם להיטיב עם זולתם.
לחלקם הייתה ילדות טובה ומיטיבה, שגרמה ללבם להיות חיובי, רך וטוב; ולחלקם הייתה ילדות קשה, מלאת ייסורים ופגיעות, שגרמה להם לרצות לשנות את העולם שהכירו.

התוצאה היא אותה תוצאה. אלה אנשים שכדאי להכיר כי ההיכרות איתם תעשה רק טוב, כי הם חיוביים כי הם מלאי רצון לעזור ולסייע, כי עצם נוכחותם וקרבתם נוסכת בכם ביטחון ורוגע. אנשים שכדאי להכיר אותם, מכירים בדרך כלל אנשים אחרים שעוד יותר כדאי להכיר אותם… מה שהופך אותם לאנשים ש ב א מ ת כדאי להכיר אותם…

2.
יש אנשים שכדאי… להיות שכנים שלהם.
מדובר למעשה בתחזוקנים במשרה מלאה, אינסטלטורים, חשמלאים, סיידים ובנאים, שמתחבאים מאחורי ההגדרה הפשוטה "שכנים". כדאי לך שיהיו לך כאלה שכנים. כי עם כאלה אנשים, אתה מסודר, אין לך בעיה עם החשמל עם הצנרת, עם סדקים ועם מכונת הכביסה. ואם נהיה כנים יותר נודה שאין לנו בעיות עם תלייה של תמונה כי הרי בינינו, לתקוע מסמר אנחנו לא יודעים אז למה ללכת רחוק?

הם אוהבים את העבודה הזו, אותם אנשים, למרות שזו לא העבודה שלהם. הם יכולים להיות מנהלי חשבונות או אברכים או עובדי בנק, אבל הם כל מה שאתה צריך, והם השכנים שלך.

טיפ קטן: למרות שאתם לא חייבים ולמרות שהם ממש יעלבו, אבל תמצאו דרך לתגמל אותם. לא בגלל שהם מצפים לזה. בגלל שמגיע להם, ועוד יותר בגלל שזה גם יכניס אתכם איכשהו, בדלת האחורית, לקטגוריית "אנשים שכדאי להיות שכנים שלהם…"

3.
יש אנשים שכדאי… לעשות להם טובה.
מדובר באנשים עם שילוב קטלני של חוש מפותח להכרת הטוב מחד, וחוסר משווע בוויטמין "מגיע לי". הם אנשים שלא חושבים שמגיע להם כלום ממך, ואם זה קרה, הם ירגישו אי נעימות מחד והכרת הטוב מאידך וישתמשו בחוש המפותח שלהם להשיב לך עד יומך האחרון ואף לאחר מכן…

ציורית, הייתי אומר, שאלה אנשים שכדאי לך לארוב לפתחם, לעקוב אחרי מכוניתם ולקוות שיצטרכו את עזרתך. כי ברגע שזכית לסייע להם כאילו זכית בפיס. אתה לא תצטרך לבקש מהם (וגם לא נכון לבקש מהם) זה כבר יבוא מהם.

טיפ קטן: אגב, מהיכרותי עם אנשים נדירים אלה, אצל חלקם זה עובד גם לכיוון ההפוך… כדאי לך שלא לעשות להם רעה… אותו מנגנון שגורם להם לזכור כל טובה שעשית להם, גורם להם גם לזכור רעה (אם זו נעשתה במתכוון). אבל אם אתם אנשים שלא פוגעים באיש (ואני בטוח שאתם אנשים כאלה), כדאי לכם להכיר אנשים שיודעים להכיר טובה.

4.
יש אנשים שכדאי להקשיב להם.
החכמה, מה לעשות, לא התחלקה שווה בשווה בין בני האדם. וכשאני אומר "חכמה", כדאי שלא לטעות עם "כישרון". כי יש המון אנשים מוכשרים ואפילו גאונים אבל חכמים הם לא. חכמה – הכוונה לחכמת חיים. שילוב בין לב לשכל. ולפני שאנחנו עושים צעד משמעותי בחיים מוטב להתייעץ עם אחד שכזה.

לא כל הזקנים חכמים, אבל זקנים חכמים הם יותר חכמים מצעירים חכמים. כי יש להם את הניסיון. אין כמו הניסיון כדי לשפר ולחדד את החכמה. נאמר "כל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל". אין הכוונה לזקנים רגילים ואפילו לא זקנים חכמים. הזקנים הללו הם גם זקנים, גם חכמים וגם גדולים בתורה. השילוב הזה הוא שילוב מנצח המבטיח לך לקבל את העצה הנכונה ולא להיכשל.

סיפר לי סוחר אחד, שבזמנו גלגל עשרות מיליונים בבורסה ויום אחד הגיע אל אביו, תלמיד חכם ומחנך, ואמר לו: "מה שהרווחתי היום, לא הרווחת כחל חייך".

אבין הרים את ראשו מהגמרא ואמר לו: "אל תספר לי על הניצחונות שלך כדי שלא תצטרך לספר לי על ההפסדים שלך".
כמה חדשים לאחר מכן קרסה הבורסה . האיש הפסיד את כל המיליונים וגם את הבית שלו אותו שיעבד כדי להרוויח יותר.
הוא הגיע לאביו ושאל אותו: "אבא למה לא הזהרת אותי? מדוע לא אסרת עלי להמשיך לסחור?"

אביו שוב הרים את העיניים מהגמרא ואמר לו:
א. "הזהרתי אותך".
ב. "כלום אם הייתי אוסר עליך היית שומע לי? הרי אז אתה היית החכם… אני הייתי סתם אחד…".
ג. "מסתבר שבני אדם אינם מסתפקים במכות שההורים שלהם חטפו…הם רוצים לחטוף בעצמם… להיות בטוחים שזה נכון…".

הפטנט של "כל הנוטל עצה מן הזקנים זה להתגבר על הדחף שלנו לחטוף מכות בעצמנו ולהסתפק במכות שהם חטפו… או ראו שאחרים חוטפים.

5.
יש אנשים שכדאי… שיהיו בסביבה.
במקום שאין אנשים השתדל להיות איש.

הם האנשים שיעשו את מה שהאחרים אינם עושים אם בשל עצלנות ואם בשל חוסר יוזמה ואם בשל חוסר יכולת. הם אלה שפורסים ומוציאים את הקוגל בקידוש או בשמחה. ולהבדיל הם שינסחו וידפיסו את המודעות על מי שנפטר, בשעה שלאיש אין ראש לזה, ויביאו את ארון הקודש והכיסאות לבית האבל. הם גם לא ישכחו לקחת אותם משם. הם אלה שיחליפו לך את הפנצ'ר אפילו שהם לא שכנים שלך (ראה סעיף 2), הם אלה שיארגנו לך את ההנחה בעירייה או את האישור בהנדסה או את הכניסה לבית הרב או את היציאה לחו"ל או את ההנחה, הדיל, המציאה. הם ידאגו שלא תיתקע, הם ידאגו שתצא מהבוץ אליו נקלעת, הם ילחמו את מלחמותיך והם ימנעו ממך לצאת למלחמה.

הם אנשים שלידם אתה חש ביטחון, כי הם לעולם לא חסרי אונים ותמיד יהיה איזה רעיון או יוזמה באמתחתם.

6.
יש אנשים שכדאי לך…
אבל טיפ קטן: מותר לך לדעת את זה, מותר לך גם להיעזר באנשים שכדאי (ובדרך גם להעריך ולתגמל אותם…) אבל תמיד תמיד תבדוק את עצמך ותשמור על עצמך… לא להיות כדאייניק…